Dostali jste se kvůli Covid-19 do situace, kdy musíte zůstat doma na PN? Zavolat vašemu obecnému lékaři nestačí. Musíte požádat o dávku samotnou Sociální pojišťovnu. Jak na to?
Kdo může požádat o pandemické nemocenské?
O pandemické nemocenské může požádat každý pojištěnec Sociální pojišťovny, který byl pozitivně testován na Covid-19, tím pádem musí zůstat v 10 denní karanténě. Avšak stejně o tuto dávku můžete požádat, pokud máte příznaky na Covid-19, pokud jste byli s pozitivní osobou nebo pokud jste přišli z rizikové země.
Jak požádat o pandemické nemocenské?
První krok, který musí každý pojištěnec, čili zaměstnanec, OSVČ nebo dobrovolně pojištěná osoba udělat, je zavolat svému obecnému ošetřujícímu lékaři, který mu vystaví potvrzení o dočasné PN z důvodu karanténního opatření. Potvrzení vám vystaví na dálku a odešle ho Sociální pojišťovně.
Druhý krok je na vás, a to vyplnit a odeslat elektronický formulář Sociální pojišťovně. V případě, že nemáte občanský průkaz s aktivovaným čipem, pak stačí vyplnit a odeslat SP Žádost o pandemické nemocenské, která je zveřejněna v e-Službách SP. Tuto žádost je třeba si uložit do svého PC, vypsat ji, uložit, zkontrolovat zda údaje jsou vyplněny správně a znovu zaslat Sociální pojišťovně na tzv. korona e-mail, který byl přiřazen každé Sociální pojišťovně. V případě, že takovou možnost nemáte nebo nevíte e-mail odesílat, pak tuto žádost můžete vložit do obálky a zaslat Sociální pojišťovně nebo vložit do schránky SP, bez samotné návštěvy během koronakrízy.
V případě, že občanský průkaz máte s aktivovaným čipem, pak vyplňte formulář Žádost o pandemické nemocenské – nárok uplatněn během krizové situace, který najdete na stránce www.slovensko.sk
Třetí krok je již na Sociální pojišťovně. Ta po vaší žádosti zkontroluje i formulář od vašeho praktického lékaře a vydá tak písemné rozhodnutí o nároku na dávku. Pokud vám vznikne nárok na pandemické nemocenské, Sociální pojišťovna vám začne vyplácet tuto dávku od prvního dne, kdy jste se stali práce neschopným, která vám vznikla z důvodu karantény nebo izolace. V žádosti můžete uvést buď vaši adresu, kam vám pandemické nemocenské bude zasláno nebo IBAN účtu.
Čtvrtý krok, který byste měli udělat, je seznámit s touto situací i vašeho zaměstnavatele. Nakolik minimálně příštích 10 dní nebudete schopen do práce přijít.
Pokud je vám umožněno, raději jednotlivé kroky dělejte bezkontaktně, čili buď prostřednictvím telefonátu nebo e-mailu.